Wednesday, January 6

Lite på svenska



Ok, eftersom det handlar om saker som jag inte vill att nån chink ska läsa om så skriver jag på svenska.
Fick igår mail från ett företag som hjälper mig med att skaffa arbetsvisum här i Kina (kan inte börja jobba förrän det blir fixat) och dom skickade en lista med saker jag behöver.

1. En översättning av min CV till kinesiska och den ska dessutom ha en officiell stämpel från ett kinesiskt företag att översättningen är äkta. (man kan kuulemma bara betala 10 euro extra åt dom och få stämpel på vad man vill också)

2. Översättning av mina Arcada papper så att dom vet att jag har gått i skola....+ den officiella stämpeln såklart.

3. Ett intyg från min tidigare arbetsplats i Finland att jag har jobbar över 2 år med det som jag ska börja med här i Kina. Här kommer probleemin! Jag har inte jobbat i Finland över 2 år i något företag som har med Logistik att göra...På Aktia var jag nog på Logistik avdelningen men det var inte yli 2 år...
Företaget som jeesaa mig säger att vaihta lite datum och työkokkari bara. OK! Nu har jag liitchi byt datumichin i mitchi eget työkokkari för att kunna ansöka om työviisumiii, haha! Och dom BAD mig göra det. Svar vaffö va: "alla andra gör det åxå". Det är fint att människor är så rehtii här...

Nu vet jag hur jobbigt det är för alla människor som flyttar utomlands för att fixa alla dokument. Var idag också till sjukhuset som ligger 20km borta från stan och hamnade gå igenom 8 olika prover. Tredje gången dethär året...Dom har dessutom lyft priset från 340 RMB till 650 RMB...great.
Nojoo, men dagens lättare "kinesisk västerländsk mat dryck" Lite bilder från en Kinesiska restaurang som imiterar Italienska mat. En Ananas fylld med Pasta,ris,kött,räkor + lite konsiga provrörs drickor som smakade konstigt...Kaffepuddingen är en av dom bästa sakerna jag hittat här. Pris tillsammans ca 5 euro.

No comments: